خبرهای داغ:
مثبت سوژه/نمایشی آئینی از ماجرای دلدادگی هنده به فرزندان حضرت فاطمه(س) به کارگردانی یک هنرمند بسیجی؛

اقدام خودجوش جوانان روستای دُهْنَج در به تصویر کشیدن وقایع عاشورا  

اقدام خودجوش جوانان روستای دُهْنَج در به تصویر کشیدن وقایع عاشورا  
«مسافران شام» داستان سفر اسرای کربلا از دشت نینوا تا شام و ماجرای دلدادگی «هنده» به فرزندان حضرت فاطمه(س) است که به کارگردانی علی کشاورز یک هنرمند بسیجی و توسط جوانان روستای «دُهْنَج» قزوین هر ساله به نمایش در می آید.
کد خبر: ۹۶۱۳۸۸۷
|
۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲

قزوین_ به گزارش بسیج، عشق به سیدالشهدا(س)، جریان عمیق دلدادگی مردم ایران است به بزرگ قهرمان تاریخ بشریت، که در مسیر حق گویی و حق جویی، از جان و مال و خانه و فرزند ... گذشت تا صدای حقیقت خفته در دالان های ظلمت زده خواب زدگان را به گوش بشریت برساند. 

آنچه در عاشورا بر سلاله پیامبر(ص) حادث شد، دردی عمیق برای همیشه تاریخ است و خون سیدالشهدا به سبب جلوه حق گونه اش، این درد عمیق را هر روز بیشتر از روز قبل، داغ تر و جریان پذیرتر می سازد. 

زبان هنر، در طول تاریخ و اعصار و به شیوه های مختلف همچون شعر، نمایش، داستان و... توانسته زیبایی های این جریان حق طلب را به نمایش درآورد. استان قزوین یکی از خاستگاه های تعزیه خوانی در کشور است و این هنر آئینی و تبیین گری، امروز در اغلب شهرهای و روستاهای استان قزوین در جریان است.

علی کشاورز، یکی از هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش های آئینی است که این روزها با استفاده از این هنر توانمند، توانسته محفل بزرگی از جریان حماسی عاشورا را برای اهالی دهستان چوقور طارم سفلی واقع در استان قزوین به نمایش درآورد.

کشاورز در گفتگو با خبرنگار بسیج می گوید: علی کشاورز ساکن نظرآباد که اصالتا اهل روستای دهنج استان قزوین هستم.از سال ۸۴ وارد عرصه نمایش های مذهبی شدم و در جشنواره های ملی با موضوعات آزاد، از جمله در جشنواره فجر، عناوینی کسب کردم و آخرین عنوان در جشنواره فجر کشور جزو سه کاندید برتر کشور در سال ۹۹ بودم. عمده فعالیت بنده در زمینه نویسندگی و کارگردانی است. 

وی از این اقدام فرهنگی خود می گوید: نمایش «مسافران شام»، یک نمایش آئینی مذهبی است که توسط گروه بی پروا در روستای «دُهْنَج» واقع در دهستان چوقور طارم سفلی استان قزوین به اجرا در آمده است.

گروه بی پروا، از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه یک گروه کاملا خودجوش و مردمی است که بدون چشمداشت اقدام به برپایی نمایش مسافران شام نموده است و اعضای گروه همگی از اهالی روستا می باشند که اغلب در روستا زندگی می کنند و بخشی از اعضای گروه نیز که از اهالی روستا هستند، به دلیل زندگی در شهر به صورت فصلی در روستا نیز به سر می برند.

نمایش مسافران شام، قصه کودکی هنده، دختر عبدالله بن عامر از یهودیان بنی قریظه است که نابینا بود و به دست امام حسین(ع) شفا یافت و خود و پدرش و خاندانش به اسلام گرویدند.

این نمایش ادامه می یابد تا به واقعه کربلا و خیمه سوزان و شهادت سالار شهیدان می رسد. پس از آن ادامه نمایش، داستان اسارت اهل بیت سیدالشهدا(ع) و خرابه های شام و ماجرای هنده همسر یزید است. مسافران شام، داستان اسرای مظلوم کربلاست که بنیان یزید را درهم می شکنند.

کشاورز در ادامه به اهداف اجرای این نمایش می پردازد و می گوید: روستای دهنج، از قدیم الایام در امور مذهبی پیش قدم بوده و بزرگان این روستا همچون حاج حسین همتی، حاج قربانعلی همتی و دیگر بزرگان، رسم تعزیه خوانی را به ویژه در ایام محرم زنده نگه می داشتند. ما نیز تلاش کردیم تا ادامه دهنده همین مسیر باشیم و هدف ما این است که این فرهنگ عاشورایی قوت بگیرد و اصول این جریان احیا شود. 

وی که جزو بسیج هنرمندان می باشد با اشاره به اینکه این فعالیت وی، نمونه ای از جهاد تبیین است، ادامه می دهد: هر جامعه ای، یک راهنما و رهبر دارد که صحبت هایش الگوی مسیر مردم آن جامعه است. قطعا سخنان رهبر معظم انقلاب در حوزه جهاد تبیین برای ما هنرمندان، حجت است. پیرو سخنان ایشان تصمیم بنده برای اجرای نمایش های صحنه ای و به ویژه تبیین واقعیات عصر عاشورا قوی تر شد و امروز با افتخار می گویم که از سال ۹۰ اجرای نمایش مسافران شام، با قوت باقی است. 

در منطقه چوقور اجرای چنین نمایشی با این گستردگی وجود ندارد. با جرأت می گویم حسی که در اجرای نمایش مسافران شام در روستا و برای اهالی باصفای روستا دارم، حتی در جشنواره هایی که حضور داشتم نیز ندارم. احساس خاصی است که به ما شوق ادامه راه را می دهد و چه چیزی بهتر از این که در مسیر سیدالشهدا بتوانیم اثرگذار باشیم.

شعار ما این است؛ «گروه خودجوش و مردمی». هیچ کمکی از جایی دریافت نکرده ایم و جوانان و اهالی روستا که در این نمایش حضور دارند،در حالی که به امور روزانه خود می رسند، برای اجرا نیز آماده می شوند. هیچ کدام این بچه ها تخصصی در نمایش ندارند و هفتاد درصد گروه زیر ۱۵ سال سن دارند و از اهالی ساکن روستا می باشند.

همین حضور پرشور جوانان برای اجرای چنین برنامه های فرهنگی و آئینی نشان می دهد که جوانان نیازمند پویایی و بیان هنرمندانه حقایق تاریخی هستند.

به گزارش بسیج، بیان فعالیت جوانان روستای دهنج، تنها بخش کوچکی از تلاش گسترده جوانان این جغرافیای کهن در بازتاب نهضت عاشورای حسینی است. اما حضور جوانان به طور خودجوش در چنین جریان هایی نشان از علاقه قلبی جوانان به مکتب سیدالشهداست تا جان تشنه خود را از معرفت حسینی سیراب نمایند.


انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها